Atelier 2 : XVIe-XVIIe (SFS)

Responsables : Nathalie Rivère de Carles (Toulouse Jean Jaurès), Pascale Drouet (Poitiers).

Téléchargez ici les abstracts et les biographies des auteurs.

Jeudi 3 juin

ATELIER I: Medieval Renaissances and Polyglossia; Political and Social Reflection through the Renaissance Prism

13h30-16h30

Medieval Renaissances and Polyglossia: Exploring the Historical and Linguistic Other

Richard HillmanCESR -Université de Tours“Virgin Martyrs across the Channel: Marina in Pericles and Pierre Troterel’s Sainte Agnès
Cécile DecaixIRCL- Université Paul Valéry Montpellier“Thomas Pope Goodwine’s Most Pleasant History of Blanchadyne (1595): the Silent Revival of a Caxton in the late 16th century”
Laetitia Sansonetti Université La Défense Nanterre-IUFThe Arraignment of Ancient Rhymers, or how Late Elizabethan Poets Chose their Founding Fathers

Political and Social Reflection through the Renaissance Prism

Cezara Bobeica (Université de Strasbourg)“The Motif of The Phoenix in Henry Peacham’s Minerva Britanna (1612): A Political Reappropriation”
Christophe Camard (Sorbonne Université) « ‘The Isle is Full of Noises’ ou la Renaissance et ses paradoxes sur une île perdue »
Gordon McMullan (King’s College London)“Collecting Shakespeareana: The Royal Collection and 18th-19th centuries Ideas of the Renaissance”

Vendredi 4 juin

ATELIER II: Reassessing the Renaissance / Redefining Genres (19th-21st centuries)

9h-10h30

Rémi Vuillemin Université de Strasbourg“Sidney Lee and the Invention of the Sonnet Sequence: Redefining the English Renaissance”
Kit Toda Université de la Réunion“To call back yesterday”: The ‘Elizabethan’ drama of Thomas Lovell Beddoes and T.S. Eliot” 
Louis AndréUniversité de Poitiers« Renaissance et discordance dans Brutopia de H. Barker: réécrire l’irréel, brutaliser l’Utopie morienne »

Samedi 5 juin

ATELIER III: The Renaissance on the Contemporary Stage I

9h30-10h30

Florence March IRCL-Université Paul Valéry Montpellier“Shakespeare in Languedoc: André Crocq’s theatrical venture from Oflag IV D to Montpellier’s drama festival”
Pavel Drabek University of Hull“The Magical Mysteries and Miseries of Amsterdam, a Modern Adaptation of a Renaissance Adaptation: G. A. Bredero’s The Spanish Brabanter (1617)”

ATELIER IV: The Renaissance on the Contemporary Stage II

11h30-12h30

Michèle VignauxUniversité Lyon 2 Lumière“David Greig’s Dunsinane: the Renaissance of Shakespearean Tragedy?”
Baptiste Guiton metteur en scène, compagnie l’Exalté.Table ronde « Voir et donner à voir la Renaissance sur la scène contemporaine », 
Marie-Pierre DupagneLa Fabrique Shakespeareavec Baptiste Guiton, metteur en scène de Dunsinane pour le TNP Villeurbanne (2020) et MP Dupagne directrice du festival La Fabrique Shakespeare